Ervaar een vleugje Aladdin in ontspannen Oman met moskeeën, wadi’s, bergen en woestijn

Met zijn imposante natuur en Arabische cultuur heeft Oman zich tijdens onze rondreis van een week aan ons laten zien als een verrassend mooi land. De brede, lege asfaltwegen, de relatief korte afstanden en de gastvrije gebruiken maken het eenvoudig om al roadtrippend dit bijzondere land te ervaren. Van de zonsondergang in de Wahiba Sands woestijn en rijden door de kloof van de grand canyon van het Midden-Oosten (Jebel Shams) tot ontspannen in de groene, tussen de rotsen verscholen, wadi’s en aan het strand in Muscat. En dat alles terwijl we kennismaken met de Arabische cultuur.

Meer inspiratie? Bekijk mijn reisroutes of volg mij pinterest facebook instagram

Onze route door Oman in 7 dagen

Muscat
Quriyat/ Bimmah sinkhole/ Wadi Shab
Sur/ Wadi Bani Khaled
Wahiba Sands
Misfah al Abriyeen
Nizwa

Ons vriendenbezoek in Dubai uitbreiden met een korte vakantie in Oman blijkt onvergetelijk. Een mooie en diverse natuur in een makkelijk bereisbaar en veilig land, met perfect lenteweer in januari.

Overal waar we komen, worden we gastvrij ontvangen met kardemom koffie, mierzoete thee en water. En dadels, heel veel dadels. Je wordt gevraagd de cultuur te respecteren door als dame bedekt – benen en schouders – gekleed te gaan en niet uit jezelf een hand aan te bieden. Schoenen uit bij het betreden van een huis en de aangeboden kleine kopjes koffie, eigenlijk 3x, te accepteren. Zelf lopen de mannen in, veelal witte, gewaden (dishdashah) met traditionele ronde hoofddeksels (kumma’s) of een tulband. Vrouwen zijn volledig bedekt met burka of nikab, in het zwart. Ibadisme is in Oman de overheersende vorm van de Islam, waarin matiging en tolerantie belangrijke aspecten zijn. Voor mij een intrigerende cultuur om in rond te lopen.

Sultan Qaboos

Gelegen aan Jemen, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten verwacht je niet in een rustig, veilig en gematigd land aan te komen. Het is dan ook niet toeristisch, toegang is vaak gratis en je wordt niet overvallen om souvenirs of duur water te kopen. De weinige toeristen maken samen met de goede infrastructuur en het feit dat Oman dunbevolkt is, dat het nergens echt druk is. Ook word je hier nog geacht zelf na te denken want er zijn weinig bordjes die je de weg wijzen. Dit alles leidt tot een soort ongeorganiseerde ordelijkheid.

Dit is vooral te danken aan Sultan Qaboos die Oman sinds de jaren ’70 in sneltreinvaart heeft veranderd in een welvarend land door investeringen in elektriciteit, voorzieningen en onderwijs. Wees dan ook niet verrast als deze sultan met je meereist in de vorm van een bungelend amulet.

Roadtrip van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid

Toegegeven, het is niet de roadtrip waarbij we onderweg overvallen worden door een mooie diversiteit aan landschappen. Rijdend naar de indrukwekkende bezienswaardigheden is het landschap dor en droog en rijden we voornamelijk tussen heuvels van steen en gruis. Een kaal, bruin maanlandschap. Des te meer vallen de helgroene dadelpalmplantages rondom de wadi’s op, met de daarom heen liggende dorpjes. Steden bestaan voornamelijk uit laagbouw in een vierkante bouwstijl. Enigszins saai, maar met mooie details: bewerkte deuren, kantelen, glas-in-lood ramen en schattige balkonnetjes. Terwijl overal tussendoor en bovenuit minaretten prijken. Van moskeeën in alle kleuren en maten. Hoe vaak heb ik wel niet aan de Fata Morgana in de Efteling of Aladdin gedacht.

Cultuur proeven in hoofdstad Muscat

Sultan Qaboos Grand Mosque, Muscat, Oman
Sultan Qaboos Grand Mosque

De uitgestrekte witte hoofdstad Muscat biedt veel cultuur, maar ook fijn relaxen – in bikini, met een biertje – bij een strandresort aan zee. Een bezoek aan de Sultan Qaboosh Grand Mosque, de Mutrah Souq en het zicht op het modern-ogende kleurrijke paleis omringd door forten geven ons een leuke eerste kennismaking met Oman.

Lees meer over Architectuur in Muscat

Via Bimmah sinkhole naar Wadi Shab

Bimmah sinkhole, Oman
Bimmah Sinkhole

Aan de kustweg tussen Muscat en Sur liggen een paar dorpjes. Wij stoppen in Quriyat voor een boodschap in het Omaanse leven. Ook komen we langs de Bimmah sinkhole, waar we naast dit immense gat in de grond lunchen met onze eigen meegebrachte picknick. Een surrealistisch beeld: de grond met de bankjes, eronder een rotspartij, gevolgd door mensen badend in het turquoise water.

Een asfaltweg later komen we aan bij de bootjes van Wadi Shab. Hier is het iets drukker, maar verder dan een koffietent, een publieke wc en een vrouwelijke gebedsruimte in een witte tent komt het niet. Één OMR en 2 minuten verder, lopen we in 45 minuten naar het begin van het water. Over een stenen grindpad, langs veel palmen, tussen de rotsen en met af en toe een zwarte pijl om ons de juiste kant op te leiden. Eenmaal bij het water blijkt het nog een kwartier bikkelen door het water, zonder waterschoentjes over kiezels en gladde rotsen, naar de befaamde grot met waterval. Met een claustrofobische spleet als ingang, maar beloond met een idyllische plek.

wadi shab
Op weg naar Wadi Shab

Old castle museum

De thermen van Wadi Bani Khalid

Het is een lange weg van Sur naar de woestijn, met een geplande tussenstop bij de grote, mooie Wadi Bani Khalid. Aangezien de stad Al Kamil precies tussen Sur en de wadi in ligt, besluiten we hier op zoek te gaan naar een kop koffie. We komen uit bij het Old Castle museum, waar we rondgeleid worden door een goed uitziend fort met kamers vol met snuisterijen verzameld door de sjeik die er woont. Het is het historisch museum (oude gebruiksvoorwerpen van o.a. geitenhuiden en palmbomen), Philips museum (oude radio’s en tv’s), pottenbakmuseum (aardewerk en servies overal vandaan), en persoonlijk museum in één. Afgesloten met de gezochte kop koffie, dadels en een handdruk van en een foto met de sjeik.

We weten dat we in de buurt van Wadi Bani Khaled komen als we enorme hoeveelheden dadelpalmen tegemoet rijden. Het is een stuk van de grote weg af en heeft daarmee een mooiere aankomst dan Wadi Shab. Waar Wadi Shab meer om de hike en de grot gaat, gaat Wadi Bani Khaled om ultiem relaxen. Het is een korte, makkelijke wandeling naar de eerste grote baden. Dan nog een stukje over de grote rotsen, terwijl op een gegeven moment steeds een nieuw bad achter de rotsen tevoorschijn komt. Het is een verkwikkend bezoek in ons privé-bad met heerlijk puur water. In de auto verder naar Wahiba Sands voelen we ons alsof we een bezoek aan de sauna hebben gebracht.

Al stuiterend genieten in Wahiba Sands

In Bidiyah krijgen we een kaart die ons in een kleine 30 kilometer naar onze overnachting in de woestijn wijst. Wat lucht uit de banden en gaan! Links bij de moskee, rechts bij de volgende moskee, stukje onverhard, langs de bedoeïenenhuizen en dan begint ‘ie: de woestijn. De noodzaak van rijden op zachte banden wordt meteen op de eerste heuvel duidelijk. We zitten vast. Gevolgd door een paar flinke klappers op de volgende heuvels. Gelukkig halen we de bestemming, gaat de terugweg uitstekend met legere banden en is de auto na een garagebezoek terug in Bidiyah snel weer opgelapt.

Wahiba Sands woestijn, Oman

Op één van de vele zandheuvels zien we 5 palmbomen, met 5 luxe, op zonne-energie werkende tenten. Hoe cool om hier te slapen met uitzicht op de oneindigheid aan lichtbruine zandheuvels. Met de zonsondergang één duin lopen verder en de zonsopgang achter je tent. Als het niet zo gewaaid had, was het met stip de meest romantische zonsondergang ooit. ’s Avonds turen we naar de immense sterrenhemel, ondanks enige ‘lichtvervuiling’ van de maan. Wat slapen we hier lekker, met de maan schijnend door het tentdoek en de ruisende wind op de achtergrond.

We besluiten onszelf ’s ochtends wakker te laten schudden door een Omani tijdens een achtbaanrit dune bashen. Over onberispelijke duinen, waar alleen sporen van geiten en kamelen zichtbaar zijn. Onze eigen terugweg naar Bidiyah leek voor het gevoel ineens een stuk rustiger, sommige stukken bijna als Belgisch asfalt.

Door de kloof bij Jebel Shams naar de homestay in Misfah

Jebel Shams kloof, Oman

In plaats van naar het uitzichtpunt te rijden om de kloof, ook wel de grand canyon van het Midden-Oosten genoemd, in te kijken, besluiten wij om door de kloof heen te rijden. Via al Hamra naar Valley Necrosis, waar we beginnen aan de 5 km naar Wadi Nakhr. Wederom erg blij met onze 4×4, klotsen we ditmaal over een stenen pad, met aan beide kanten indrukwekkend, boven ons uit torende bergwanden. De hele rit lang. Na elke hoek verrijzen er weer nieuwe. Het gaat net met tegenliggers, maar gelukkig komen we ook hier maar weinig mensen tegen. Een enkele toerist, een politiewagen en een herder. De gelaagdheid van de rotsen doet me denken aan de little canyon, vlakbij de grand canyon in Zuid-West Amerika, even indrukwekkend maar zonder de kleurlagen van de grand canyon.

Zo’n 40 minuten van al Hamra ligt het schattige bergdorpje Misfah al Abriyeen, waar we slapen in een Omaans guesthouse. Bij een familie, die er al generaties woont. Op (aparte) matrassen op de grond op Perzische kleden en met een home-cooked meal . ’s Ochtends krijgen we een rondleiding van de trotse eigenaar door de oude stad, te beginnen bij zijn grootvaders huis. Een compleet vervallen dorpje van 600 jaar oud, waar niks meer gesloopt mag worden, vol historie en dat langzaam weer gerenoveerd wordt. Met prachtige uitzichten en mooie tuinen. Er woont nog een enkele ouderling, die zelfs nog doucht in de natuurlijke douche van het irrigatiesysteem. Na deze persoonlijke rondleiding in de fijne oude sfeer die er hangt, rijden we door naar Nizwa.

Misfah al Abriyeen, Oman
Bij Misfah al Abriyeen

Het fort en souk van Nizwa

Rondom en in het mooi gerestaureerde fort van Nizwa zien we veel Omaanse toeristen. Het bezoek geeft een goed beeld van de historie van Oman. Ook hier mag je weer overal komen, niks is afgezet en er staan geen ‘pas op’ bordjes. Met vanaf het dak mooie uitzichten over Nizwa, de aangrenzende moskee, dadelpalmen en de bergen op de achtergrond.

De naastgelegen souk is anders dan verwacht, ik krijg er een East-meets-West gevoel van. Geen smalle straatjes en steegjes, maar nette betegelde markthallen en winkels in een ommuurd gebied. Maar dan wel met de Oosterse, Arabische producten.

Wij eindigen onze trip met relaxen aan het strand van Muscat, en een weekend Dubai. We zijn voor ons gevoel weken weggeweest in een land dat ons enorm heeft verrast.

Je route uitbreiden?

Door de beperkte tijd die we hadden, was voor ons bovenstaande route de perfecte manier om veel kanten van Oman te zien. Er zijn echter nog veel meer dingen te doen in Oman. Mogelijke aanvullingen op de route:

• Rijd bij Sur iets verder door om schildpadden te spotten bij Ras al-Hadd. Een jaar eerder hebben wij heel veel schildpadden gezien op de Galapagoseilanden en daarom nu besloten om andere dingen te bekijken. Het schijnt wel een enorme aanrader te zijn.
  • Breng meer tijd door in de bergen bij Jebel Shams, met tal van mogelijkheden om te kamperen en hiken. En ga de kloof van bovenaf bekijken.
  • Ga naar Musandam in het noorden van Oman om te snorkelen of duiken.
  • Ontdek het zuiden van Oman vanuit Salalah: met z’n stranden, bergen, en naar het schijnt wat andere cultuur dan in het noorden.
  • Een vakantie in Oman aan de voor- of achterkant verlengen met een weekend in de Verenigde Arabische Emiraten. Wij gingen op vriendenbezoek in Dubai, maar Abu Dhabi kan natuurlijk ook.  Vliegen naar Oman en Dubai was voor ons voordeliger dan op-en-neer naar Oman.
  • TIP: Regel je visum vooraf online

Deze post direct opslaan in Pinterest?